Четвъртък, 02.05.2024, 08:26
Main » Ad Board » ДРЕВЕН ЕГИПЕТ И АФРИКА » Археология

Marco Zecchi - The naos of Amasis
19.04.2020, 11:43

Царуването на Яхмос II (Амазис, 570– 526 г. пр. н.е.), втори фараон от XXVI династия на Саис (664-525 г. пр. н.е.) е период на политическо могъщество, икономически разцвет и  интензивно строителство. Макар каменните монументи от онова време да не достигат величието и гигантските мащаби на оставените от далечните му предшественици, те въпреки това впечатляват в изящната си изработка и съвършенството на формите.
Един от тези паметници е каменният наос (светилище) на Озирис Хемаг (Възкръсващият Озирис), съхраняван понастоящем в музея в Лайден, Холандия. Настоящата монография е подробно изследване на този археологически артефакт, уникален с изображенията на божествата-пазители, бранещи тялото на Озирис и подпомагащи неговото възкресение.

Marco Zecchi - The naos of Amasis: A monument for the reawakening of Osiris, Leiden, Sidestone Press, 2019 

- на английски език, от MEGA, формат PDF.Сваляне с ляв бутон (downloading by left button) и после през бутона Download.


АЛТЕРНАТИВЕН ЛИНК / ALTERNATIVE LINK:

Marco Zecchi - The naos of Amasis: A monument for the reawakening of Osiris, Leiden, Sidestone Press, 2019

АЛТЕРНАТИВЕН ЛИНК / ALTERNATIVE LINK:

Marco Zecchi - The naos of Amasis: A monument for the reawakening of Osiris, Leiden, Sidestone Press, 2019

- на английски език, от Google Docs,формат PDF. Сваляне с ляв бутон (downloading by left button) от страницата на предоставящия сървър, после през бутона стрелка надолу/after by down arrow button.

 

Added by: Admin | | Tags: Амазис, Саис, древноегипетска архитектура, Древен Египет, древноегипетска археология, Яхмос II, древноегипетска религия, XXVI династия, Късно царство
Views: 700 | Placed till: 19.08.2022 | Rating: 0.0/0
Total comments: 1
1 Admin  
0
The naos AM 107 of the Museum of Antiquities of Leiden was built by king Amasis in the VIth century BC, a period that saw an intense production of monolithic shrines. Despite its not impressive dimensions, however, the naos of Leiden stands out for its originality. What is particularly interesting about this monument is that its distinctiveness is strictly connected to the nature of its recipient.

Amasis dedicated the naos to Osiris Hemag, one of the most important and enigmatic Osirian forms of the first millennium BC. Osiris Hemag represents Osiris in a crucial moment of his existence, his reawakening. It was precisely this aspect of the god that strongly influenced both the shape and the decoration of the naos, creating a unique effect: indeed, this is the only Egyptian naos showing on his surfaces groups of guardian-deities who had the task to protect the body of Osiris and to assist him in his rebirth and rejuvenation.

This naos is not only a shrine housing a statue of Osiris Hemag, but it is also a monument conveying a new definition of the god and ideas concerning his rebirth.

Table of Contents

PREFACE
LIST OF FIGURES
ABBREVIATIONS
BIBLIOGRAPHY

I NAOS AM 107: FROM EGYPT TO LEIDEN

II DESCRIPTION OF THE NAOS
1. The architecture
2. The decoration
3. Some palaeographic and stylistic observations

III THE NAOI OF AMASIS
1. The naoi
2. The damnatio memoriae
3. The decorations
4. The recipients: Osiris and the others

IV THE ROLE OF THE NAOS
1. The recipient of the naos: Osiris Hemag
2. The dedicatory text
3. Great gods, small gods: divine beings in action
4. Naoi at Kom el-Ahmar

Indices
1 Deities
2 Deities (in transliteration)
3 Royal names
4 Egyptian personal names
5 Names of buildings and places
6 Museum Collections

Only registered users can add comments.
[ Registration | Login ]