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Charles Maystre, Alexandre Piankoff - Le Livre des Portes
23.07.2017, 13:46

"Книга на портите" е едно от най-значимите произведения на древноегипетската заупокойна литература от времето на Новото царство. Представлява разказ за преминаването на душата през различните изпитания на отвъдния свят, представяни от различните порти на задгробното царство, асоциирани с имената на различни женски божества. Покойникът, символично изобразяващ слънцето през тъмната част от денонощието следва да премине през портите благодарение на своите нравствени качества, но и подпомаган от магически ритуали и формули. Особено значение за историята на религиите имат два важни момента: появата на представата как нечестивците се мъчат в "огнено езеро" - сюжет заимстван охотно и разпространяван системно от християнството и исляма, както и идеята, че пътешествието на душата е универсално правило, което важи не само за египтяните, но и за всички останали познати народи. Илюстрациите към тази книга представят образи на крачещи по своя път азиатци, либийци и нубийци. Разширеният кръгозор на империята на Новото царство разширява и кръгозора на религиозната идеология.
"Книга на портите" е широко разпространен текст. Преписи от него се откриват по стените в гробниците на всички фараони от Хоремхеб до Рамзес VII включително (XIII-XII в. пр. н.е.), както и в гробницата на Сенеджем в Деир ел Медина.

Charles Maystre, Alexandre Piankoff - Le Livre des Portes. I Texte, Fascicule 1, Le Caire, Institut français d'archéologie orientale, 1939  

Charles Maystre, Alexandre Piankoff - Le Livre des Portes. I Texte, Fascicule 2, Le Caire, Institut français d'archéologie orientale, 1944  

Charles Maystre, Alexandre Piankoff - Le Livre des Portes. I Texte, Fascicule 3, Le Caire, Institut français d'archéologie orientale, 1946  

Alexandre Piankoff - Le Livre des Portes. II Texte, Fascicule 1, Le Caire, Institut français d'archéologie orientale, 1961  

Alexandre Piankoff - Le Livre des Portes. II Texte, Fascicule 2, Le Caire, Institut français d'archéologie orientale, 1962  

Alexandre Piankoff - Le Livre des Portes. III Texte, Le Caire, Institut français d'archéologie orientale, 1962  

 

- на древноегипетски език (йероглифи) и френски език, от The Internet Archive, формат PDF, файловете не са архивирани. Свалянето става с десен бутон (downloading by right button) и Save as...

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Le Livre des Portes est un texte sacré de l'ancienne Égypte, datant du Nouvel Empire, vers 1320 av. J.-C. Il a été trouvé pour la première fois dans la tombe d'Horemheb (XVIIIe dynastie), mais la date de rédaction reste hypothétique. Son nom, « Livre des Portes », lui fut donné par Gaston Maspero.Ce livre relate le passage de l'esprit du défunt dans le monde de l'au-delà, correspondant au trajet du dieu soleil Rê sous la Terre durant les heures de la nuit.L'esprit doit passer à travers plusieurs « portes » à différents moment du trajet au pays des morts. Chaque porte est associée à une déesse particulière, et le défunt doit reconnaître le caractère particulier de la déesse pour continuer. Le texte précise que si certains passeront l'épreuve sans dommages, d'autres souffriront les tourments du lac de feu.Les déesses ont différents noms, portent différents vêtements, mais sont les mêmes en tous points, portant une étoile à cinq branches au-dessus de la tête. La plupart des déesses citées sont spécifiques au Livre des portes, et n'apparaissent pas ailleurs dans la mythologie égyptienne - on suppose donc que ce livre servait à compter les heures de la nuit, citant quelles étoiles apparaissent à tel moment.Le chapitre le plus connu du Livre des portes relate la division des Égyptiens en quatre « races », les « Égyptiens » (autochtones), les « Asiatiques », les « libyens » et les « Nubiens ». Ils sont dépeints entrant en procession dans le monde des morts.Le texte et les images en rapport avec le livre des portes apparaissent au Nouvel Empire sur les tombes des souverains depuis Horemheb jusqu'à Ramsès VII. Dans la tombe de Horemheb on ne trouve que les 2e, 4e, 5e et 6e heures. Dans la tombe de Ramsès VI, les heures sont superposées. Le sarcophage en albâtre de Séthi Ier, assez bien conservé, comporte le texte complet du livre des portes. Dans celui de Ramsès III, c'est l’intérieur de la cuve qui est illustrée par le livre des portes.

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