Събота, 04.05.2024, 02:29
Main » Ad Board » ДРЕВЕН ЕГИПЕТ И АФРИКА » Археология

Peter F. Dorman - The Monuments of Senemut. Problems in Historical Methodology
24.12.2021, 12:27

Сененмут (Сенемут, Сенмут, буквално „брат на майката“) е древноегипетски архитект, астроном и политик, един от най-могъщите, високопоставени и известни служители по време на ХVІІІ династия. В апогея на влиянието си той е главен настойник на Амон, настойник и преподавател на принцеса Неферур, довереник и предполагаем любовник на Хатшепсут, единствената жена-фараон. Въпреки това, както ранната му кариера, така и обстоятелствата около неговата смърт и погребение са малко известни. През живота си е имал над 80 титли. 
Предполага се, че кариерата му започва по време на управлението на Тутмос I, вероятно в армията като отговорник за печата или като служител в Залата за аудиенции, но няма окончателни доказателства за това. Възможно е издигането му да става малко по-късно – при Тутмос II, който го назначава за възпитател и настойник на принцеса Неферур и велик управител при Съпругата на Бога (Хатшепсут), но няма окончателни доказателства кога точно се е случило това.Кариерата на Сененмут рязко тръгва нагоре когато Хатшепсут става фараон след смъртта на съпруга си Тутмос II. Царицата му поверява изработката на двата обелиска в Асуан, предназначени за строителството на храма на Амон в Карнак. Позволява му да постави три свои статуи в Карнак, две от които го изобразяват заедно с Неферур, както и да разкопае едно светилище в Гебел ел-Силсила. Вероятно след седмата година от царуването на Хатшепсут е повишен в началник на дома на Амон.Предполага се, че той е и архитектът на Заупокойния храм на Хатшепсут в Дейр ел-Бахри.[1]Това е най-ранната голяма архитектурна структура на ХVІІІ династия и една от най-впечатляващите, както и най-мащабното и най-разкошното творение на Сененмут, неговият шедьовър.
Архитектът има достатъчно богатство и политическа власт, за да създаде за себе си погребален комплекс в западната част на Тива, състоящ се от две отделни гробници – недовършената TT353 и TT71.Гробниците на повечето приближени на фараона през Новото царство разполагат със светилище за извършване на ритуали, свързано със същинската гробница. Сененмут разделя тези два основни елемента, като TT353 е предназначен за погребението му и има дълъг и криволичещ проход, така че камерата да е разположена под двора на храма на Хатшепсут. Светилището към него TT71 е съвсем отделно, врязано в хълма на Дейр ел-Бахри, на известно разстояние от южната страна на пътя към храма на Хатшепсут. В него е открита статуя, издълбана в дълбока ниша над фасадата, изобразяваща Сененмут и Неферур, дъщерята на Хатшепсут.
За тях Хатшепсут му подарява кварцитен саркофаг, който остава недовършен. В ТТ353 са открити и около 150 остракона, които говорят за някои от интересите на Сененмут. Това са глинени плочки или части от тях, върху които има рисунки, списъци, изчисления, различни доклади и дори литературни произведения. Разрушените надписи в гробница TT71, вероятно са съдържали текстови фрагменти, които дават известна информация за началото на кариерата му.
През 1936 г. експедиция на Метрополитън музей разчиства хълма в подножието на светилището на Сененмут (TT 71). Под отломките са открити редица отделни погребения, както и запечатана врата, която води към гробната камера, която архитектът подготвя за възрастната си майка. Гробницата е оборудвана с храна, вино, бельо и лични вещи, които да придружат Хатнофер в отвъдното. Тя служи като последен дом и на редица роднини на Сененмут, починали, когато семейството е било по-неизвестно, и прехвърлени в него от друго гробище. 
Друг аспект на кариерата му е интересът към астрономията. Най-ранните известни звездни карти в Египет са намерени като основна част от декора по тавана на гробница TT 353 на Сененмут в Тива, на Западния бряг на Нил. Таванът е разделен на две половини, представящи Северното и Южното небесни полукълба. По Южното има списък на звезди и е украсен с принадлежащи към него съзвездия като Орион и Голямото куче. Освен това са показани планетите Юпитер, Сатурн, Меркурий и Венера и свързаните с тях божества, които пътуват с малки лодки по небето. По този начин са отбелязани часовете през нощта. На Северното са изобразени съзвездия, разположени на него, с център Голямата мечка, а останалите не могат да бъдат идентифицирани. Отдясно и отляво има 8 или 4 кръга, а под тях няколко божества, всяко от които носи слънчев диск към центъра на картината. Надписите, свързани с кръговете, маркират оригиналните месечни тържества в лунния календар, докато божествата отбелязват първите дни на лунния месец.
Картата на Южното полукълбо показва специфично разположение на планетите около ректасцензията (една от координатите на звездното небе) на Сириус. Четирите планети Юпитер, Сатурн, Меркурий и Венера са относително лесно разпознаваеми. Планетата Марс не е включена в групата и на пръв поглед изглежда, че липсва на картата. Тя обаче е представена от празна лодка на запад. Това изглежда се отнася до факта, че Марс е бил ретрограден, така че при това видимо обратно движение (добре известно явление за египтяните), планетата вероятно не е смятана за „конкретна“. Използвайки тези факти, египтолозите успяват да уточнят, че тази конкретна конфигурация на планетите е настъпила в небето през 1534 г. пр.н.е.
Сененмут оставя 25 статуи на собствената си личност и редица изображения в построените за Хатшепсут сгради. Образите му с Неферур са първите от този вид – на възпитател и принцеса. Той е и първият човек, изобразен, предлагащ свещения систрум на един от боговете, първият, нарисуван с въже на земемер и първият, изобразен, държащ в ръцете си храм. Образът му на личност, обожествяващ царицата, е изрисуван на стената зад една от вратите на Заупокойния храм на Хатшепсут. Тъй като изображението би било закрито при отворена врата, понякога се предполага, че Сененмут не е имал разрешение да добавя образа си в храма, но това изглежда малко вероятно. Друго предположение за местоположението на изображението е, че не е било приемливо да се демонстрира личната връзка между Хатшепсут и Сененмут.
Вероятно Сененмут никога не се е женил, нито е имал деца, което е доста необичайно в древноегипетското общество. Той е изобразяван или самостоятелно или заедно с родителите си, но никога с жена или деца. Някои коментатори предполагат, че Сененмут и Хатшепсут са били любовници, а някои дори предполагат, че Неферур е негова дъщеря.

Peter F. Dorman - The Monuments of Senemut. Problems in Historical Methodology, London - New York, Routledge, 2009

- на английски език, от MEGA, формат PDF. Сваляне с ляв бутон (downloading by left button) и после през бутона Download.

АЛТЕРНАТИВЕН ЛИНК / ALTERNATIVE LINK:

Peter F. Dorman - The Monuments of Senemut. Problems in Historical Methodology, London - New York, Routledge, 2009

- на английски език, от Google Drive, формат PDF. Сваляне с ляв бутон (downloading by left button) от страницата на предоставящия сървър, после през бутона стрелка надолу/after by down arrow button.

 

Added by: Admin |
Views: 447 | Placed till: 24.01.2022 | Rating: 0.0/0
Total comments: 1
1 Admin  
0
Senenmut (Ancient Egyptian: sn-n-mwt, sometimes spelled Senmut, Senemut, or Senmout) was an 18th Dynasty ancient Egyptian architect and government official. His name translates literally as "mother's brother."
Senenmut first enters the historical record on a national level as the "Steward of the God's Wife" (Hatshepsut) and "Steward of the King's Daughter" (Neferure). Some Egyptologists place Senenmut's entry into royal service during the reign of Thutmose I, but it is far more likely that it occurred during either the reign of Thutmose II or while Hatshepsut was still regent and not pharaoh. After Hatshepsut was crowned pharaoh, Senenmut was given more prestigious titles and became high steward of the king.

Senenmut supervised the quarrying, transport, and erection of twin obelisks, at the time the tallest in the world, at the entrance to the Temple of Karnak. Neither stands today though they were commemorated in the Chapelle Rouge. Karnak's Red Chapel was intended as a barque shrine and may have originally stood between the two obelisks. (The remaining obelisks of Hatshepsut were erected in Year Fifteen as part of her Heb Sed Festival; one still stands in the Temple of Karnak whilst the other is in pieces, having fallen many centuries ago.)
The Mortuary Temple of Hatshepsut Senenmut claims to be the chief architect of Hatshepsut's works at Deir el-Bahri. Senenmut's masterpiece building project was the Mortuary Temple of Hatshepsut, also known as the Djeser-Djeseru, designed and implemented by Senenmut on a site on the west bank of the Nile, close to the entrance to the Valley of the Kings. The focal point was the Djeser-Djeseru or "the Sublime of the Sublimes" mortuary temple-('Holy (of) Holiests'), a colonnaded structure of perfect harmony built nearly one thousand years before the Parthenon. Djeser-Djeseru sits atop a series of terraces that were once graced with gardens. It is built into a cliff face that rises sharply above it. Djeser-Djeseru and the other buildings of the Deir el-Bahri complex are considered to be among the great buildings of the ancient world. The building complex design is thought to be derived from the mortuary temple of Mentuhotep II built nearly 500 years earlier at Deir-el-Bahri. Senenmut's importance at the royal court under Hatshepsut is unquestionable: he was able to lay immediate claim to prime construction sites at Sheikh Abd el-Qurna and Deir el Bahri itself for the excavation of his tomb chapel and burial chamber.
Senenmut's Theban Tomb 71 was started late in Year 7, "shortly after Hatshepsut's accession, the death of Hatnofer, and Hatnofer's internment with the exhumed remains of several family members", while the "excavation on the chapel seems to have continued until after Year 7" of the female pharaoh's reign. Senenmut's tomb appears to have enjoyed Hatshepsut's favour and "his portrayal in the Punt reliefs certainly postdates Year 9" of Hatshepsut.
The earliest known star map in Egypt is found as a main part of a decor in the Tomb of Senenmut. The astronomical ceiling in Senenmut’s tomb (TT 353) is divided into two sections, representing the northern and southern skies. This indicates another dimension of his career, suggesting that he was an ancient astronomer as well.
Some Egyptologists have theorized that Senenmut was Hatshepsut's lover. Facts that are typically cited to support the theory are that Hatshepsut allowed Senenmut to place his name and an image of himself behind one of the main doors in Djeser-Djeseru, and the presence of graffiti in an unfinished tomb used as a rest house by the workers of Djeser-Djeseru depicting a male and a hermaphrodite in pharaonic regalia engaging in an explicit sexual act.
Although it is not known where he is buried, Senenmut had a chapel and a tomb constructed for himself. The chapel is at (TT71) in the Tombs of the Nobles and the tomb is at (TT353), near Hatshepsut's mortuary temple, and contains a famous star ceiling. They were both heavily vandalized during the reign of Thutmose III, perhaps during the latter's campaign to eradicate all trace of Hatshepsut's memory. Neither tomb by itself was complete, as would be expected of an Egyptian tomb for a person of high standing. TT71 is a typical Theban Tomb chapel, but does not have burial chambers. TT353 is fully underground without any overground chapel. They complement each other and are only, together, a full burial monument.

Only registered users can add comments.
[ Registration | Login ]