Петък, 29.03.2024, 17:35
Main » Ad Board » ДРЕВЕН ЕГИПЕТ И АФРИКА » Бит и ежедневие

Mary E. Horbury - Personal Identity and Social Power in New Kingdom and Coptic Egypt
12.03.2017, 14:48

                              

Монографията разглежда начина и средствата за самоопределяне на египтяните в два различни периода - епохата на Новото царство (ок. 1550-1070 г. пр. н.е.) и времето на коптите (IV-IX в. пр. н.е.).

За епохата на Новото царство определящи са царски/простонароден контекст на "аза", разликата между "близки" и "чужди", като и археологическите находки от Мемфис и близкия Ком ел Рабиа като социална и архитектурна среда за тези отношения.

Основен източник за коптския период са писмата на частни лица, като базисното противопоставяне е между християнски и нехристиянски източници.

Mary Horbury - Personal Identity and Social Power in New Kingdom and Coptic Egypt, Oxford, BAR Publishing, 2009 [BAR International Series 2031]  

- на английски език, от MEGA, формат PDF. Сваляне с ляв бутон (downloading by left button) и после през бутона Download.

КАТО ДИСЕРТАЦИЯ / AS A PH. D. DISSERTATION:

Mary E. Horbury - Egyptian self-definition in the New Kingdom and Coptic period, London, University College London, 2003  

- на английски език, от The University College London, формат PDF, файлът не е архивиран.Свалянето става с десен бутон (downloading by right button) и Save as...

 

Added by: Admin | | Tags: копти, древноегипетска археология, Ново царство, Древен Египет, Мемфис, фараони, древноегипетско общество, християнство, Ком ел Рабиа
Views: 1507 | Placed till: 28.12.2023 | Rating: 0.0/0
Total comments: 1
1 Admin  
0
The continual question of why identities are imposed, why people are excluded and why the insupportable is supported forms the basis of this study. The author takes the apparently opposing contexts of New Kingdom and Coptic Egypt as prime case studies in which to look at how and why people manage to live under extreme centralisation and under its opposite, locally based power. Chapter One places the topic in its historiographical and theoretical setting. Chapter Two looks at statements of self emanating from the centre of power, and assesses their impact. Letters in Middle/Late Egyptian from royal and non-royal contexts are discussed. In Chapter Three the author contrasts the material from the preceding chapter with evidence from New Kingdom Memphis. Chapter Four contrasts the New Kingdom world, with its superficially centralized and strong state, with that of the Coptic period. Chapter Five assesses how far beliefs expressed in textual sources were reflected in the built environment.

Only registered users can add comments.
[ Registration | Login ]