Петък, 06.12.2024, 16:54
Main » Ad Board » ДРЕВЕН ЕГИПЕТ И АФРИКА » Изкуство

Erik Iversen - Canon and Proportion in Egyptian Art
14.10.2024, 06:07

Класическо проучване за древноегипетския изобразителен канон и неговите пропорции. Авторът не просто разглежда появата и историческото утвърждаване на тази художествена концепция. Той извежда нейните основни принципи чрез разделяне стандартизираните изображения на модули и техния цифрово-геометричен анализ. Главното му заключение е, че заупокойното изкуство: стенописи и релефи на гробниците изконно се е смятало за непредназначено за очите на живите. Затова и при него религиозно-магическите изисквания на култа надделяват недвусмислено над естетическите търсения. Не е необходимо изображенията да са красиви, но задължително трябва да са подчинени на определени принципи и пропорции. Според вярванията грешка в тях може да има сериозни последствия за съдбата на починалия поради нарушаване на магическия баланс, гарантиращ му безпроблемно съществуване в отвъдното. Затова и от един момент нататък древноегипетското изкуство, най-вече заупокойното, се формализира до крайна степен и губи много от своите естетически достойнства. Жертвано е съдържанието за сметка на формата.

Erik Iversen - Canon and Proportion in Egyptian Art, Warminster, Aris & Phillips, 1975  

- на английски език, от Google Drive, формат PDF. Сваляне с ляв бутон (downloading by left button) от страницата на предоставящия сървър, после през бутона стрелка надолу/after by down arrow button.

 

Added by: Admin | | Tags: древноегипетско изкуство, Древен Египет
Views: 932 | Placed till: 14.11.2024 | Rating: 0.0/0
Total comments: 1
1 Admin  
0
Iversen describes a canon – that is, a set of rules of proportions – advanced and used by the artists of Egypt. In order to interpret the stylistic message of the Egyptian system of proportion he undertakes a study of the principles of its construction, an analysis of its modules and presents an unambiguous numerical definition of the ratios governing its units and parts, demonstrating its use with illustrated examples. He contends that much of the art, especially tomb art, was never intended to be seen by mortal eyes and, as such, was designed to follow a set of rules governed by the requirements of religious and cultic traditions rather than purely aesthetic considerations. Painting and sculpture were largely not primarily things of beauty but magical entities fraught with fateful significance. The development and use of a grid for practical application of the system can still be seen in tomb paintings and is demonstrated in the proportional correctness of statues. The system was based on an accurate standardization of the natural relations of the various parts of human anatomy, such as the relation of palm to forearm and forearm to height, expressed in simple numerical terms geometrically reflected in grids based on the fist. Iversen’s treatise was not without controversy but this fascinating study remains a hugely important contribution to the interpretation of Egyptian art.

Only registered users can add comments.
[ Registration | Login ]