Сряда, 03.07.2024, 07:51
Main » Ad Board » ДРЕВЕН ЕГИПЕТ И АФРИКА » Изкуство

Simon Connor - Ancient Egyptian Statues: Their Many Lives and Deaths
22.05.2024, 05:52

Защо толкова много древноегипетски статуи носят видими следи от обезобразяване или деформация? Приемането на християнството за държавна религия в Римската империя през Късната Античност наистина води след себе си най-голямата вълна от унищожение на "езическите" паметници на изкуството. Но очевидно това не е единствената причина. Нима самите египтяни са осакатявали по вандалски начин статуите още през епохата на фараоните? Колкото и да е странно, огромен брой свидетелства водят точно до това заключение. 
Настоящата книга не е просто разследване и каталогизиране на тези казуси в историко-археологически план. Тя се фокусира плавно от обща дискусия за производството и значението на статуите през обяснение на ролята и значението им в древноегипетските вярвания и културно-исторически стереотипи до причините, механизмите и средствата за тяхното съзнателно разрушаване през вековете. Неса отминати без внимание и случаите на реставрация и повторна употреба.

Simon Connor - Ancient Egyptian Statues: Their Many Lives and Deaths, Cairo, The American University in Cairo Press, 2022  

- на английски език, от Google Drive, формат PDF. Сваляне с ляв бутон (downloading by left button) от страницата на предоставящия сървър, после през бутона стрелка надолу/after by down arrow button.

 

Added by: Admin | | Tags: древноегипетски статуи, древноегипетска култура, древноегипетска цивилизация, древногеипетско изкуство, Древен Египет, древноегипетско общество
Views: 390 | Placed till: 22.06.2024 | Rating: 0.0/0
Total comments: 1
1 Admin  
0
A fascinating, richly illustrated study of the role and significance of ancient statues in Egyptian history and belief
Why do ancient Egyptian statues so often have their noses, hands, or genitals broken? Although the Late Antiquity period appears to have been one of the major moments of large-scale vandalism against pagan monuments, various contexts bear witness to several phases of reuse, modification, or mutilation of statues throughout and after the pharaonic period. Reasons for this range from a desire to erase the memory of specific rulers or individuals for ideological reasons to personal vengeance, war, tomb plundering, and the avoidance of a curse; or simply the reuse of material for construction or the need to ritually “deactivate” and bury old statues, without the added motive of explicit hostility toward the subject in question.
Drawing on the latest scholarship and over 100 carefully selected illustrations, Ancient Egyptian Statues proceeds from a general discussion of the production and meaning of sculptures, and the mechanisms of their destruction, to review the role of ancient statuary in Egyptian history and belief. It then moves on to explore the various means of damage and their significance, and the role of restoration and reuse.
Art historian Simon Connor offers an innovative and lucidly written reflection on beliefs and practices relating to statuary, and images more broadly, in ancient Egypt, showing how statues were regarded as the active manifestations of the entities they represented, and the ways in which they could endure many lives before being finally buried or forgotten.

Only registered users can add comments.
[ Registration | Login ]