Неделя, 28.04.2024, 06:55
Main » Ad Board » ДРЕВЕН ЕГИПЕТ И АФРИКА » Религия и философия

David Frankfurter - Christianizing Egypt
14.11.2021, 06:37

През преломната епоха на Късната Античност (III-V в.) Египет претърпява радикална и болезнена промяна. Страната е връхлетяна от опустошителна епидемия, изригнала от дълбините на Африка - чумата на Антонините. Имперският ред на Рим устоява, но една нова секта набира сили, процъфтявайки върху основите на масовото бедствие и нещастия - християнството прави първите си опити да диктува на света своите ексклузивни и в същината си тоталитарни догми. След обвързването му с държавната власт при управлението на Флавий Константин (306-337)  то започва да претендира за монопол върху религиозния живот в империята, в това число и в Египет, където освен всичко друго лежат и корените на редица негови вярвания и свещени книги.
Това е и началото на края за една култура, просъществувала няколко хилядолетия и преодоляла множество изпитания на времето. За по-малко от две столетия храмовете на древните богове са унищожени, библиотеките са изгорени, а с последните демотически надписи на о. Филе през 452 г. потъва в забрава една прастара писмена традиция.
Но нима една така могъща и вплетена в самите корени на народността традиция може да изчезне без следа? Културно-историческият и етнографски анализ на периода всъщност показва,ч е тя не само не е забравена, но и успява да съхрани себе си, инкорпорирайки се в новата религия. От представите за задгробното царство (аменти), така еднакви с тези от древноегипетските книги посветени на тази тема до амулетите и магическите ритуали, от тържествените храмови процесии, водени сега от жреци на различна вяра до светеца Христофор с глава на Анубис, от ритуалните жертвоприношения на животни пред новите църкви до почитта към чудотворците, наследили античните тавматурзи древната египетска религия се оказва достатъчно жизнеспособна за да оцелее и да предаде напред в историята своето богато наследство.

David Frankfurter - Christianizing Egypt. Syncretism and Local Worlds in Late Antiquity, Princeton (NJ) - Oxford, Princeton University Press, 2018

- на английски език, от MEGA, формат PDF. Сваляне с ляв бутон (downloading by left button) и после през бутона Download.

АЛТЕРНАТИВЕН ЛИНК / ALTERNATIVE LINK:

David Frankfurter - Christianizing Egypt. Syncretism and Local Worlds in Late Antiquity, Princeton (NJ) - Oxford, Princeton University Press, 2018

- на английски език, от Google Drive, формат PDF. Сваляне с ляв бутон (downloading by left button) от страницата на предоставящия сървър, после през бутона стрелка надолу/after by down arrow button.

 

Added by: Admin | | Tags: Римски Египет, християнство, Древен Египет, дреевноегипетска цивилизация, древноегипетска култура, древноегипетска религия
Views: 323 | Placed till: 14.12.2021 | Rating: 0.0/0
Total comments: 1
1 Admin  
0
As David Frankfurter shows, members of these different social and creative worlds came to create different forms of Christianity according to their specific interests, their traditional idioms, and their sense of what the religion could offer. Reintroducing the term “syncretism” for the inevitable and continuous process by which a religion is acculturated, the book addresses the various formations of Egyptian Christianity that developed in the domestic sphere, the worlds of holy men and saints’ shrines, the work of craftsmen and artisans, the culture of monastic scribes, and the reimagination of the landscape itself, through processions, architecture, and the potent remains of the past.

Drawing on sermons and magical texts, saints’ lives and figurines, letters and amulets, and comparisons with Christianization elsewhere in the Roman empire and beyond, Christianizing Egypt reconceives religious change—from the “conversion” of hearts and minds to the selective incorporation and application of strategies for protection, authority, and efficacy, and for imagining the environment.

Only registered users can add comments.
[ Registration | Login ]