Понеделник, 29.04.2024, 11:43
Main » Ad Board » ДРЕВЕН ЕГИПЕТ И АФРИКА » Религия и философия

Laurent Bricault - Myrionymi: Les épiclèses grecques et latines d'Isis, de Sarapis et d'Anubis
15.08.2023, 06:14

Мирионими - "с десетки хиляди имена", така наричат през Античността своите божества поклонниците на египетските Изида, Серапис и Анубис. Това прозвище едновременно свидетелства както за една от най-успешните стратегии на култово приспособяване и експанзия през онази епоха, така и за идеологическата нагласа на тези религиозни движения.
За разлика от привържениците на радикално-ексклузивните монотеистични култове като юдаизъм или християнство, египетските набират своите прозелити в космополитния водовъртеж на елинистическия свят и по-късно Римската империя не чрез отрицание и претенция за изключителност или с гротескно окарикатуряване на опонентите. Техният метод е основан на уважение към местните традиции, на сливане с тях и едно толерантно представяне на собствената религия просто като вариант на едно единно и всеобхватно цяло, включващо плурализъм на формите и представите. Историческият опит на Средиземноморието обаче показва, че подобни общности нямат имунитет срещу претендиращите за уникалност агресивни алтернативи, а и се оказват неустойчиви към репресии и насилствени ограничения. 
Настоящата монография предлага детайлно изследване на епитетите и призоваванията (епиклези) с които адептите се обръщат към трите божества.

Laurent Bricault - Myrionymi: Les épiclèses grecques et latines d'Isis, de Sarapis et d'Anubis, Stuttgart-Leipzig, B. G. Teubner, 1996 [Beiträge zur Altertumskunde 82]

- на старогръцки, латински и френски език, от Google Drive, формат PDF. Сваляне с ляв бутон (downloading by left button) от страницата на предоставящия сървър, после през бутона стрелка надолу/after by down arrow button.

 

Added by: Admin | | Tags: елинизъм, анубис, Серапис, Древен Египет, Изида, древноегипетска религия
Views: 343 | Placed till: 15.09.2023 | Rating: 0.0/0
Total comments: 1
1 Admin  
0
Myrionimi - "aux dizaines de milliers de noms", c'est ainsi que les adorateurs des égyptiens Isis, Serapis et Anubis appelaient leurs divinités dans l'Antiquité. Ce surnom témoigne à la fois de l'une des stratégies les plus réussies d'accommodation et d'expansion du culte à cette époque, et de l'état d'esprit idéologique de ces mouvements religieux.
Contrairement aux adhérents de cultes monothéistes radicaux exclusifs tels que le judaïsme ou le christianisme, les Égyptiens recrutaient leurs prosélytes dans le maelström cosmopolite du monde hellénistique et plus tard de l'Empire romain, non par négation et prétexte d'exclusivité ou caricature grotesque des opposants. Leur méthode est basée sur le respect des traditions locales, la fusion avec elles et une présentation tolérante de sa propre religion simplement comme une variante d'un tout unique et compréhensif, incluant une pluralité de formes et d'idées. Cependant, l'expérience historique de la Méditerranée montre que ces communautés ne sont pas à l'abri d'alternatives agressives revendiquant l'unicité, et qu'elles résistent à la répression et aux restrictions violentes.
La présente monographie propose une étude détaillée des épithètes et des invocations (epiklesis) avec lesquelles les adeptes s'adressent aux trois divinités.

Only registered users can add comments.
[ Registration | Login ]